Saturday, June 15, 2013

Hari Harta Intelek Negara 2013 dan Seminar Hak Cipta


Pada hari Khamis ( 13 Jun 2013), saya  mewakili IPM (Ikatan Persuratan Melayu) untuk menghadiri acara perasmian Hari Harta Intelek Negara 2013 yang diadakan di MITC. Acara ini telah dirasmikan oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, YB Dato' Hasan dan juga Ketua Menteri Melaka, YB Dato' Wira Ir. Ideris.


Menteri,  Ketua Menteri Melaka bersama exco, dan barisan kehormat di atas pentas sejurus sebelum upacara perasmian.


Seminar Hak Cipta : Tuan Zahrin Zamzuri (Jackal), Tuan Mohamed Fairuz (Pengarah Bahagian HakCipta Myipo) dan Novelis Puan Fauziah Ashaari.


Pada hari Jumaatnya pula ( 14 Jun 2013), saya menghadiri Seminar Hak Cipta yang dianjurkan oleh Perbadanan Hata Intelek Malaysia (Myipo) di MITC. Dalam seminar ini saya didedahkan mengenai Hak Cipta sesuatu karya, undang-undang dan cara permohonan kepada pihak Myipo. Pada sesi ketiga, diadakan sesi dialog bersama kartunis Jackal dan juga Novelis Fauziah Ashaari (Ombak Rindu) yang berkongsi mengenai pengalaman mereka dalam hal bersangkutan dengan hak cipta.

Secara keseluruhannya, saya amat bersyukur kerana didedahkan dengan acara dan seminar ini di mana saya mula sedar akan hak intelek saya. Inya-Allah, dalam sedikit masa lagi saya akan mendaftar karya-karya saya di Myipo sebagai harta intelek.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.