Thursday, November 14, 2013

Sejak Kita Bertemu: Bab 6


Bab 6
Sementara itu di Kuala Lumpur…
TAN SRI DZAIRIL meletakkan telefon bimbitnya di atas meja semula. Dia menggamit Khairul agar datang segera kepadanya. Ada sesuatu yang ingin ditanyakan sebelum rakannya yang lain tiba di lounge hotel itu untuk minum dan berbual-bual seperti selalu.
“Yahya ada letak pembantu rumah di rumah tu?”
Khairul tersentak. “Pembantu rumah? Saya pun tak pasti, Tan Sri. Tan Sri nak saya suruh  Pak Din hantar Mak Bija ke sana?”
“Bukan itu. Tapi Dami kata tadi, di sana dah ada pembantu rumah,” terang Tan Sri Dzairil. Dia tahu Khairul telah keliru dengan pertanyaannya tadi.
“Di rumah tu ada pembantu rumah? Nanti saya telefon Encik Yahya,” balas  Khairul pula. Telefon bimbitnya dikeluarkan daripada poket seluarnya.
“Dia ada di Thailand. Dami dah telefon tadi.” Tan Sri Dzairil menarik nafas panjang. Dia sedikit kesal walau tidak menganggap itu masalah yang terlalu besar.
“Tapi eloklah kalau ada pembantu rumah. Rumah tu kan besar?” tanya Khairul pula.
Tan Sri Dzairil mendongak memandang Khairul. Baru dia sedar yang Khairul tidak memahami semua perkara.
Khairul termangu sebentar tetapi dia menjawab juga, “Tan Sri nak saya selesaikan hal ni?”
“Saya cuma nak tahu kalau-kalau kamu tahu soal ini? Kamu yang uruskan hal dengan syarikat Yahya tu, kan?” Dia pandang muka Khairul sekali lagi.
Khairul angguk. “Tapi dalam inbois, tak ada pula dinyatakan khidmat pembantu rumah, Tan Sri. Mungkin satu extra service.”
Extra service? Mungkin juga tetapi belum tentu bagus jika berdepan dengan anak menantunya.
“Kamu cuba hubungi Yahya lagi. Pastikan perkara ini betul-betul. Kalau menantu saya tak suka, suruh Yahya keluarkan pembantu rumah tu dari situ. Saya hantar menantu saya ke sana sebab nak gembirakan hati dia bukan nak buat dia marah.”
Khairul tidak membantah. Dia hanya terangguk-angguk sebelum bergerak menjauhi tempat duduk Tan Sri Dzairil kerana salah seorang rakan Tan Sri Dzairil sudah pun tiba di situ.
Tan Sri Dzairil menyambut ketibaan rakan karibnya dengan mesra. Masalah tadi ditolak ke tepi seketika namun dia tetap berdoa agar Anis dan Damien baik-baik sahaja di sana. Tetapi dia juga bersedia jika Anis atau Damien menelefonnya pada bila-bila masa sahaja.
*******
KHAIRUL bergerak ke tepi pintu masuk Hotel Hilton. Dari tempatnya berdiri dia masih dapat melihat Tan Sri Dzairil berbual-bual dengan dua orang rakannya di Cosmo Lobby Lounge. Dia segera menghubungi pejabat Yahya.
“Dia bercuti?” Hatinya hampa.
Walaupun sudah diberitahu oleh Tan Sri Dzairil tadi, dia sekadar mahu mengesahkan hal itu sendiri. Setelah mematikan telefon, dia berjalan pula ke arah Pak Din yang sedang berdiri tidak jauh dari pintu hotel.
“Nak ke mana?” Pak Din terlebih dahulu menegurnya.
“Pak Din tolong hantar saya ke bank sekejap,” balasnya.
Pak Din segera mengangguk. Lalu mereka berdua pun melangkah menuju ke kereta.
“Pak Din, kalau saya tanya sikit boleh tak?”
“Tanya apa?”
“Pasal menantu Tan Sri,” jawab Khairul.
“Apa yang kamu nak tahu?”
“Dia sakit ke?”
“Tan Sri tak cerita pada kamu?”
Khairul menggeleng.
“Kalau Tan Sri tak cerita tu… maknanya dia tak nak kamu tahu.” Begitu pula jawapan Pak Din.
“Alah, Pak Din. Saya bukan nak tahu hal yang sulit-sulit pun. Saya cuma nak tahu pasal menantu Tan Sri tu saja.”
“Yang kamu sibuk nak tahu tu kenapa? Adalah sebabnya kalau Tan Sri tak nak beritahu.”
“Kalau Pak Din tak nak beritahu saya dia sakit apa, tak apalah.” Dia mula terasa kecil hati. Terasa dipinggirkan.
“Menantu Tan Sri tu kemurungan.” Pak Din berkata setelah terlihat wajah muram Khairul.
“Disebabkan keguguran tu?”
Pak Din angguk.
“Mereka kan baru kahwin? Banyak lagi masa.”
“Adalah yang tak kena tu,” balas Pak Din sambil membuka pintu kereta.
Khairul pandang wajah Pak Din lama-lama. Tetapi Pak Din bersikap selamba bagaikan tidak mahu bercerita lebih lanjut.
******
SEMENTARA itu di rumah Datin Zarina, Maisara mengekori ibunya ke hulu ke hilir tanpa putus asa.
“Cakaplah, mummy. Kenapa dengan rumah di Melaka tu?” desaknya untuk ke sekian kalinya sejak tiba di rumah itu sejam yang lalu.
Entah kenapa ibunya seperti berat benar untuk bercerita soal itu. Namun makin dirahsiakan, makin kuat perasaan ingin tahunya bergejolak. Seperti lahar yang menanti masa untuk dimuntahkan.
Akhirnya Datin Zarina mengalah. Di bilik tidurnya dia berhenti menyusun langkah.
“Kenapa Maisara nak tahu sangat soal tu?”
“Mestilah. Kalau pasal keluarga kita, tentulah saya kena ambil tahu,” balas Maisara. Tetapi di sebalik semua itu dia seolah-olah dapat merasakan bahawa ada rahsia yang boleh digunakan kelak jika perlu. Kalau tidak, apa perlunya dia membuang masa?
Datin Zarina mengeluh. Dia atas katil, dia termenung jauh.
“Tak ada apa-apalah. Mummy cuma teringat sebuah kisah lama.”
“Apa kaitan antara rumah tu dengan uncle?” Maisara terus bertanya perkara yang penting. Itu sahaja dia hendak tahu.
“Mummy cuma agak saja.”
“Apa yang mummy agak?”
“Mummy agak, uncle kamu belikan Vila Helena untuk Anis,” jawab Datin Zarina.
“Vila Helena?” Buat kali pertama, Maisara mendengar nama vila itu. Terdetik rasa tertarik di hatinya untuk mengetahui lebih lanjut. “Kenapa saya tak pernah mendengar nama vila tu selama ini?”
“Sebab vila tu dah lama dijual oleh datuk kamu. Mummy sendiri menyangkakan bahawa semua perkara lama sudah dilupakan.” Mendatar sahaja nada suara Datin Zarina.
“Mummy pernah ke vila tu? Kenapa bunyinya macam vila tu ada kisah yang dirahsiakan?” Maisara merenung wajah ibunya. Dia tidak akan balik sebelum tahusemua perkara.
Sayangnya, ibunya menggeleng.
“Mummy tak pernah sampai ke vila tu. Semasa mummy kenal dengan daddy dulu, keluarga datuk kamu sudah berpindah ke Ampang.”
Maisara rasa sedikit kecewa. “Jadi apa masalahnya sehingga mummy menyebut semula pasal vila tu?”
Datin Zarina termenung lagi, seolah-olah cuba mengingati kenangan lalu.
“Daddy Maisara dengan uncle Maisara, berbeza umur agak jauh. Lebih kurang sepuluh tahun. Jadi semasa uncle Maisara berumur 17 tahun, daddy Maisara baru berusia tujuh tahun. Tetapi dia pernah bercerita pada mummy, datuk Maisara menjual vila tu ke tangan seorang Inggeris kerana ada sesuatu telah terjadi di situ.”
Maisara mula rasa tertarik semula.
“Apa yang telah terjadi?”
Datin Zarina angkat bahu.
“Mummy pun tak tahu sangat kisah yang sebenarnya. Maklumlah daddy Maisarah pun masih kecil ketika tu. Cuma katanya, keluarganya berpindah serta-merta pada suatu malam. Sejak itu mereka sekeluarga tak mencecahkan kaki lagi ke vila tu dan vila tu terus dijual kepada orang lain.”
Maisara terdiam. Jawapan ibunya tidak banyak menerangkan apa yang kelam di fikirannya. Semuanya seperti masih tinggal misteri.
“Tapi kenapa pula uncle belikan vila tu untuk Anis? Kenapa tak belikan rumah yang lain?”
“Mummy rasa kejadian yang cuba disembunyikan tu ada kaitan dengan uncle Maisara.”
“Ada kaitan? Apa?”
Datin Zarina hanya menggeleng.
“Tapi nenek kamu pernah berpesan kepada daddy Maisara supaya kisah vila itu tidak diungkit lagi di hadapannya atau di hadapan uncle Maisara sampai bila-bila. Sebab itu perkara ni cuba didiamkan.”
“Marah benar nenek kepada vila tu,” komen Maisara. Rasa tertariknya timbul semula. Seingat dia, dia tidak pernah mendengar nama vila itu disebut oleh sesiapapun dalam keluarganya. Mungkinkah benar, uncle dia telah membelikan vila itu untuk Anis? “Mummy tahu tak di mana letaknya vila tu?”

Datin Zarina diam sahaja.

3 comments:

  1. Haiii.. cakkk...
    Done follow sini no. 479
    Jom follow me back.. salam kenal.. heee..

    http://tengkubutang.blogspot.com/

    n my 2nd blog
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Tenku butang. Terima kasih, saya sudah follow blog kucenkucen kerana saya juga peminat kucing.

      Delete
  2. 敬爱的佛教伩徒,
    有关马來西亜,吉隆坡,甲洞帝沙再也 (暹寺) 三宝寺 Samnak Sambodhi Buddhist Association No.19-21 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong 52100 Kuala Lumpur, Malaysia. 所发生的纠纷, 经过阅读了,Venerable Phra Piya Thammo 和尚及叶金福律师 (Yip Kum Fook) 的双方书信之后, 再经实地旁听了觧,做为中间人,我要客观实事的说:

    1.当一个和尚、初出道 (小学生),在修行, 若有缺点, 那是难免.他马华公会鹅唛區会主地席叶金福律师(Yip Kum Fook),却心眼看不顺,就电招警万到耒佛教之圣地要扣畄和尚耒耻唇出家人, 这是绝对不许可, 除非是殺人放火之大罪悪.

    2.他身为马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook),却反其道而行, 在佛寺不依佛法而軽视佛教的精神, 以傲慢的手段,帶领一般黑社会的人耒挑衅和尚打架, 这也是不该有、更不是佛教修行者的行为.

    3.佛教的圣地, 其主要的目地, 是让眾生修佛道, 不是政治争執的地方. 他马华公会鹅唛区会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook), 却利用佛教之圣地当政治活动的场所。如此果敢冒犯佛陀的教誨,更是大大的罪悪。

    囯有囯章,彿有佛法,家有家规. 如果出家人有何不对之处, 他叶金福律师 (Yip Kum Fook), 为何不向主持和尚投?让出家人自依和尚的條规处理、却强权一味要显示他是马华公会鹅唛区会及三宝寺理事会主席, 无法无天的应用霸道手段践踏佛教之圣地.为什么。。。。。为什么.

    至今, 他叶金福律师 (Yip Kum Fook),不当不歉愧,还要狡辩, 这又证明了他说一套, 做的又是另一套, 囗是心非, 所谓的两舌, 相当阴险. 身为律师, 受高深教育, 却应用如此悪毒, 横蛮无礼的作风污辱和尚, 相等于是耻辱佛教伩仰者。他叶金福律师(Yip Kum Fook)不向主持和尚投诉, 却自承英雄,电招外耒者.请问,身为將近20年的三宝寺主持和尚兼顾问,也是第一位 自筹建寺的大功臣,在大马南傳泒中,是闻名遐邇的高僧.其脸要放在那裡?同样的,要是台湾星雲大师的佛寺沙彌犯錯, 理事会没有礼貌自作主张,电招警方要扣畄其沙彌.我敢请问!星雲大师的自尊是怎样的感受?他叶金福律师(Yip Kum Fook)是后耒者,担任理会主席也不久, 竟敢应用如此,目无尊長的方式对待住持,间接的就是告大家,强迫住持和尚必远離,雀巢鸠要佔。这种用心不良, 有老千之谋, 的确令人不敢恭维。

    縱观以上几项重点,我不是盲目的護持三宝, 而是要坦白的说;他叶金福律师 (Yip Kum Fook) 身受高深教育, 为律师者,本应通情达理才是,但遗憾的是, 却令人惊觉, 他厡耒就是彿书裡所讲的狡猾且残忍的此颣人。他叶金福律师 (Yip Kum Fook),利用他的专业知識, 懂得包裝自己的道德守則,以宗教为幌子手,到处募款,商业经营, 政治活动为重, 并没依循佛教宗教守则行事, 也没对人道作出任何貢献, 只不过借宗教之名捞取权和私利而己。

    在此, 我奉劝, 他马华公会鹅唛区会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook), 好自为之, 免因果報应.

    ReplyDelete