Monday, October 21, 2013

Majlis Dialog Editor- Penulis sempena Bulan Bahasa.


Pada 19 hb Oktober 2013 yang lalu, saya telah menghadiri sebuah majlis dialog antara wakil rumah penerbitan dan juga para penulis. Majlis ini telah berlangsung di Auditorium Perpustakaan Negeri Melaka bermula dari pukul 10.00 am-1.00 pm.

Para panel terdiri dari Puan Sri Diah (wakil Grup Buku Karangkraf), Tuan Shaidan (DBP) dan Tuan Imran (wakil PTS). Mereka telah menerangkan sedikit sebanyak mengenai proses penerbitan dan keperluan pihak yang diwakili mereka.

Sepanjang sesi dialog berlangsung, beberapa pertanyaan telah diajukan penulis dalam melahirkan ketidakpuasan hati dan pelbagai persoalan lagi yang berbangkit antara kedua-dua pihak.


Surat undangan daripada IPM (Ikatan Persuratan Melayu) dan kad undangan daripada DBP.


Gelagat sehabis sahaja majlis.
Bersama Diah Hadi, Puan Sri Diah dan juga Wanda -bergambar di luar auditorium.

Sebaik sahaja selesai majlis dialog, saya sempat bergambar dengan Puan Sri Diah dan beberapa orang penulis dan bakal penulis. Selepas itu saya meluangkan masa untuk makan tengah hari bersama Dian dan Wanda di kantin  perpustakaan dan seterusnya mengadakan sesi perbincangan sehingga pukul 4.00 petang.

Bagi saya, majlis dialog ini memberi ruang untuk kedua-dua belah pihak melontarkan maklumat dan hujah masing-masing namun semuanya mestilah bertujuan untuk memastikan industri perbukuan kita berjalan rancak dan ada kesinambungannya dari generasi ke generasi.

Harapan saya semoga lebih banyak lagi syarikat penerbitan menghantar wakil ke Melaka bagi memberi penerangan yang lebih terperinci mengenai keperluan-keperluan manuskrip mereka pada masa yang akan datang.

Sekian.



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.