Wednesday, October 22, 2014

PUJA: Bab 11


Nantikan novel penuh PUJA pada bulan Disember 2014

BEBERAPA minit kemudian, mereka berempat selamat sampai ke rumah semula. Setelah mengunci kereta, Johan memimpin Jimmy naik ke atas rumah sementara Mak Jiha membentang tikar di ruang tamu.
“Ambilkan bantal untuk abang,” pinta Mak Jiha kepada Bahiyah. Di tangannya sudah ada sebotol minyak urut.
Bahiyah segera menghilang sebelum datang semula bersama sebiji bantal kekabu. Diserahkan kepada ibunya.
Setelah Jimmy duduk selesa di atas tikar, Mak Jiha mula menyapu minyak pada kaki Jimmy yang mula membengkak. Risau hatinya dengan apa yang telah berlaku. Sudahlah balik sekali-sekala, sakit pula.
“Kalau mak letih, tak payahlah urut dulu. Esoklah urut,” tegur Jimmy. Pilu hatinya melihat ibunya begitu bersungguh-sungguh menyapu minyak pada buku lalinya. Terasa dia hanya menambahkan beban.
“Tak apalah. Bukannya letih sangat. Sapu minyak aje. Nak urut sangat pun tak boleh lagi, tengah bengkak,” balas Mak Jiha dengan tenang. Dia masih asyik melumurkan minyak. Sendu hatinya melihat keadaan Jimmy.
“Mak,” panggil Jimmy. Apabila ibunya mengangkat muka, dia bertanya, “Kenapa yang datang kenduri tadi sikit sangat orangnya? Yang datang solat di masjid tadi pun dah tak ramai macam dulu. Ke mana orang kampung ni pergi?”
Sehabis berkata-kata, Jimmy mula perasan. Sejak dia memasuki kawasan Kampung Silak Tua, jalan rayanya agak lengang. Tidak seperti dahulu, jalan raya sentiasa sibuk. Ada sahaja kenderaan di situ. Malam itu, hendak mendengar bunyi motorsikal pun payah.
Pertanyaan Jimmy tidak terus dijawab. Mak Jiha mengeluh pendek.
“Saya dengar… orang kampung kita ni dah ramai berpindah. Betul ke, mak?” Dia bertanya lagi apabila teringatkan kata-kata pak cik yang menjual cendul pulut di bandar. Mungkinkah khabar itu benar?
Kali ini pertanyaannya berjaya membuatkan ibunya mengangkat muka. “Dari mana kamu dengar?”
“Sebelum balik ke sini, saya singgah minum di bandar. Ada yang beritahu kononnya orang kampung ni dah ramai yang jual tanah dan berpindah,” jawabnya.
Mak Jiha tutup botol minyak urut lalu diletakkan di tepi dinding. Kemudian menarik nafas dengan tenang. Mungkin Jimmy harus tahu keadaan yang sebenar.
“Kampung ni dah tak macam dulu lagi,” katanya perlahan. “Dah ramai yang pindah. Dah ramai yang jual tanah. Sebab itulah masjid makin kosong. Kalau ada kenduri kendara pun, mereka lebih suka buat di bandar. Guna dewan.”
“Kenapa sampai macam tu sekali? Dulu kampung ni okey aje,” Jimmy pandang muka ibunya lama-lama. Walaupun muka itu sudah berkedut halus namun wajahnya tetap sama. Setiap kali matanya memandang, hatinya tenang.
“Macam-macam hal,” balas Mak Jiha sebelum termenung jauh.
“Contohnya?”
“Tidurlah dulu. Kamu tu pun mesti letih berjalan jauh,” balas Mak Jiha sebelum mengangkat punggung.
Jimmy tercengang. Tidak disangka ibunya tidak mahu menjawab persoalan itu. Dia mula rasa tidak puas hati dan marah. Hendak bertanya ibunya sudah menjauh. Lagipun ibunya mungkin penat.
“Aazim,” panggil ibunya yang semena-mena berpaling semula ke arahnya.
“Ya, mak?”
“Kalau… kalau dengar bunyi apa-apa… jangan buka pintu ya? Buat tak tahu aje.” Sehabis meninggalkan pesan Mak Jiha terus beredar.

Bunyi? Bunyi apa? Jimmy tinggal tertanya-tanya. Namun kerana keletihan, dia terlelap juga sehinggalah dia terdengar bunyi sesuatu di luar rumah.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.