Friday, June 19, 2015

LENGLOI - dari mana datangnya idea


Cover promosi ini direka oleh Novelis Hasrudy

Alhamdulillah. Hari ini sudah 2 Ramadan; dan saya masih bergelut dengan tahap kesihatan yang menduga serta kerja penulisan yang bersusun-susun. Bagaimanapun hari ini saya ingin meluangkan sedikit masa untuk bercerita mengenai manuskrip Lengloi yang sedang menanti giliran penerbitannya pada bulan Oktober 2015 nanti.Insya-ALLAH.

Seperti biasa cerita-cerita yang saya tuliskan bukan semata-mata idea atau imaginasi. Ada asasnya, ada sebabnya dan ada tujuannya. Begitu juga dengan kisah ini. Malah ia didasarkan melalui kejadian-kejadian sebenar yang berlaku di Lot 55 sejak 4 tahun yang lalu. Bahkan di dalam manuskrip ini juga saya gunakan Lot 55 sebagai latar tempat segala-galanya berlaku.

Apa yang menarik perhatian saya mengenai Lengloi ini? 

Walaupun saya penulis kisah seram- misteri-thriller namun saya bukan 'a big fans of hantu'. I hate them. Saya cuma berminat kepada misteri atau sesuatu rahsia yang tidak dipecahkan. Saya tidak suka kepada 'unsolved mystery' yang bagi saya mencabar minda saya dan kesabaran saya. Semakin misteri sesuatu kejadian itu semakin hati saya teruja untuk menyelesaikannya.

Dalam kes Lengloi ini - tahun demi tahun malah sampai sekarang misterinya tinggal misteri. Walau ada desas-desus bagaimana hal itu bermula namun asal-usul lengloi tetap tiada siapa yang tahu. 
Kisah ini akan dimulakan dengan kisah 'Muthu'. Kisah ini juga didasarkan kepada kisah sebenar yang dialami oleh  'Muthu' yang ditakdirkan bertemu dan bertanya soalan yang menghairankan dia... 'bagaimana awak boleh tahan berniaga di sini? Semua orang sebelum awak tak tahan. sekejap sahaja sudah tutup.' 

Dari pertanyaan itu bermulalah kisah asal Lot 55 kerana 'muthu' (bukan nama sebenar) merupakan penyewa yang pertama di situ. bermula dari dialah, Lot 55 bermasalah. Namun kisah Muthu tidak memberikan banyak jawapan kepada misteri -siapa Lengloi dan kenapa dia duduk di Lot 55 sehinggalah saya bertemu dengan satu kejadian aneh.

Seorang pengawal keselamatan sebuah bank telah datang ke Lot 55 untuk membeli keperluannya terlihat seorang gadis berkebaya nyonya warna hitam dan dapat menghuraikan sedikit sebanyak rupa Lengloi (dalam salah satu daripada 3 bentuk biasanya)

Maka dari situlah saya mula merangka idea untuk memecahkan misteri Lengloi yang sampai sekarang masih menghuni di Lot 55.

Saya harap apabila novel LENGLOI ini diterbitkan kelak, ia diterima ramai dan mesejnya sampai kepada masyarakat. Saya selalu berpendapat 'a ghost story is not always about a ghost story but also about human reactions.'

Sama-sama kita nantikan LENGLOI... Terima kasih untuk tempahan.


Kedai hardware milik Terrance -salah satu kedai yang diceritakan dalam Lengloi nanti selain 
kisah Butik Zunnurain.







2 comments:

  1. mantap postingannya :)
    salam kenal..
    medansastra.esy.es

    ReplyDelete
  2. kisah ni kisah benar ke ? sy dahh baca novel tu smpai hbis . syy cm berminat untukk tauu kisahh sebetulnyaa . cerita ni menarik pehatian sy ..

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.