Thursday, September 5, 2013

Coretan Majlis Perjumpaan Penulis-Penulis Grup Buku Karangkraf (GBK)


Pada 31 Ogos 2013 yang lalu, bertempat di bangunan Karangkraf, Seksyen 15, Shah Alam, Selangor, satu perjumpaan diadakan untuk penulis-penulis di bawah naungan Grup Buku Karangkraf (Alaf 21, Buku PRima dan juga KaryaBistari). Perjumpaan ini yang turut disertai oleh para editor, staf penerbitan sehinggalah kepada bahagian pentadiran tertinggi GBK.

Saya bertolak dari Melaka sebaik sahaja selesai bersolat Subuh dan berhenti minum pagi di R&R Ayer Keroh sebelum menyambung perjalanan ke Shah Alam. Agak tersesat pada mulanya namun setelah bertanya kepada seorang penjual, akhirnya saya dapat juga tiba di bangunan Karangkraf sebelum pukul 9.00 am.

Sebaik sahaja saya tiba, saya terus disambut oleh Editor novel Suara Tengah Malam iaitu Norfilzah dan juga beberapa Editor yang lainnya. Setelah mendaftar dan mengambil kad nama saya menyertai penulis-penulis lain untuk bersarapan. Sekiranya tidak salah saya, ada lebih kurang 200 orang penulis yang hadir di majlis tersebut.

Di majlis tersebut juga, saya bertemu dengan Mya Effa atau biasa saya panggil Effa. Tidak lama lagi novel pertama Effa akan diterbitkan di bawah label Buku PRIMA. Tahniah buat Effa.

Bersama Mya Effa

Selain Effa saya bertemu dengan ramai penulis yang besar-besar namun masa yang teramat suntuk membatasi kesempatan untuk saya bercakap dengan semua yang hadir di situ. Dalam masa yang suntuk itu juga, saya sempat menandatangani beberapa buah novel Suara Tengah Malam yang dibeli oleh rakan-rakan penulis yang sudi memberikan sokongan. Terima kasih kepada mereka.



Secara amnya, saya berpuas hati dengan perjalanan masjlis tersebut. semuanya diuruskan dengan baik dan saya percaya pihak pengurusan telah sedaya upaya melakukan yang terbaik dan termampu untuk mereka mendekati penulis dan menyampaikan perancangan mereka kepada penulis. Besar harapan saya agar majlis seumpama ini ataupun yang lebih kecil diadakan lagi untuk membantu penulis-penulis berkerjasama dengan GBK pada masa hadapan.

Saya balik ke Melaka sebaik sahaja habis majlis perjumpaan tersebut bersama stok novel yang saya beli di sana. Alhamdulillah, perjalanan balik diiringi hujan renyai namun semuanya berjalan lancar.

No comments:

Post a Comment