Saturday, January 22, 2011

Mencari Damai Abadi : Bab 7




Azmi melipat semula sejadah-sejadah yang telah digunakan jemaah. Semuanya disusun kemas di sudut sebelah kiri surau berdekatan dengan tingkap. Setelah memastikan semuanya terletak elok, dia menarik daun pintu rapat-rapat. Tugasnya sudah selesai untuk petang itu.

Dia melangkah meninggalkan tangga surau menuju balik ke kedainya namun belum sempat sampai ke situ, dia terlihat kelibat dua orang gadis menuju ke arahnya. Eh! Buat apa mereka ke sini? Dia mula cemas. Langkah kakinya dilajukan. Tergigil-gigil tangannya membuka pintu kedai.

Sebaik sahaja masuk ke dalam kedai, dia cuba bertenang. Debaran dadanya yang berdetak laju cuba dikawal sebaik mungkin. Dia yakin, Sherry dan Tina dalam perjalanan ke situ. Apa yang dimahukan? Mutiara lagi? Mungkin juga. Mungkin Tina pula yang mahu membeli. Lalu cepat-cepat dikeluarkan kotak yang mengandungi barang perhiasan itu dan meletakkannya di atas kaunter. Dia menunggu dan menunggu bersama debaran yang tak mahu surut.

“Hai!!!” Tina menegur dengan ramah dan kuat.

Azmi tersentak, debaran di dadanya semakin kencang, kerana terkejut dek sergahan Tina itu. Dan bertambah tak keruan apabila terpandang senyuman manis yang dilemparkan oleh Sherry di muka pintu. Apahal pula ni?

“Ada orang mati ke?”tanya Tina dengan selamba.

“Orang mati? Siapa yang meninggal?”tanya Azmi semula.

Tina terbahak-bahak ketawa sambil menekan perut.

Sherry hanya menggeleng melihat perlakuan Tina. “Awak baru balik dari surau ke?” tanyanya sambil merenung wajah Azmi yang bersih dan bercahaya dari dalam. Dahinya luas tanpa sehelai rambut yang tersorok di balik songkok hitam di atas kepalanya. Bertambah segak dengan baju Melayu biru berbutang penuh.

Azmi terpaku seketika. Awak? Dia tak silap dengar ke? Bukan ke Sherry selalu ber ‘aku engkau’ saja dengan dia selama ini. Ke mana pula hilangnya sikap sinis gadis itu? Hairan.

“Ooo..baru balik surau ke… ingatkan ada orang mati kat pulau ni,” sampuk Tina sambil membelek-belek barang-barang di dalam kedai itu. Lepas satu, satu yang diangkat dan diletak semula. Tak ada satu pun yang menarik perhatiannya.

Azmi tak terkata apa-apa.

“Saya datang ni nak suruh Tina tengok barang-barang mutiara kat sini. Bolehlah kami bawa balik sebagai souvenir,” terang Sherry dengan lembut.

Azmi baru faham hal yang sebenar. Kotak yang ada di atas kaunter dibuka dan disuakan kepada Sherry.

“Tina, cepatlah tengok,”panggil Sherry pula.

Tina segera menghampiri Sherry dan matanya jadi leka melihat perhiasan rantai dan gelang di situ.

“Awak tak ada buat brooch?” tanya Sherry pula kepada Azmi.

“Brooch?” Azmi menggeleng.

“Buatlah satu. Saya suka pakai,”jawab Sherry.

Azmi terangguk-angguk. Buat satu? Kepalanya mula pening dengan gelagat Sherry. Sudahlah sejak masuk ke situ asyik merenung muka dia. Tersenyum-senyum pula tu. Hish! Macam yang ada yang tak kena saja ni.

“Yang macam Sherry tu tak ada ke?” tanya Tina selepas puas menyelongkar kotak perhiasan itu.

Azmi tersentak, dia memandang Sherry dan Sherry juga memandang ke arahnya. Dengan teragak-agak, dia menggeleng tanpa suara.

“Tak mahulah kalau macam tu,”kata Tina sambil menolak kotak itu ke arah Azmi.

Azmi terkulat-kulat. Wajahnya merah padam.

****
Tina melangkah keluar dari kedai kecil itu. Wajahnya masam sekali. Sherry yang terkejut dengan tindakan Tina berubah air muka seketika.“Sorry, dia tu memang macam tu. Kalau tak ada barang yang dia hendak, dia takkan beli.”

“Tak apa. Tak jadi hal,”balas Azmi sambil tersenyum tenang. Masih keliru dengan sikap Tina yang bagaikan sedang merajuk.

“Kalau macam tu, saya pergi dulu. Nak berjalan di pantai,”terang Sherry. “Awak nak ikut?” tanyanya pula.

Ha? Jantung Azmi hampir lagi terlucut. “Tak, saya kena jaga kedai. Kak Senah sedang berehat di rumah.”

Sherry mengangguk perlahan. “Okeylah, kalau macam tu. Saya…balik petang esok. Bot pukul 5.00 petang.”

Azmi mengangguk saja. Dia semakin tak faham mengapa dia harus tahu perkara itu. “Semoga selamat sampai. Kalau ada masa, datanglah ke sini lagi,” katanya berbasa-basi. Entah dari hati atau tidak, dia tak pasti.

“Saya akan datang. Urusan saya di sini masih belum habis,”jawab Sherry dengan yakin.

“Urusan? Urusan apa?”

Sherry menggeleng pula. “Tak apalah, esok saya ke Pulau Mayang dulu. Pagi lusa baru saya balik ke Tanah Besar. Awak tak ke Pulau Mayang?”

“Tak ada hal nak ke sana.” Masih terfikir-fikir tentang sikap Sherry yang ramah tak tentu fasal pula petang itu.

“Kalau macam tu, saya pergi dulu,”balas Sherry sambil melangkah keluar setelah merenung wajah Azmi puas-puas.

Azmi mengangguk saja. Belum sempat dia membuka mulut, seorang gadis bertudung labuh tiba di pintu kedai. Di tangannya ada sepiring makanan yang ditutup kain kecil. Azmi tersenyum. “Khadijah,”tegurnya.

Khadijah tersenyum senang. Tangannya meletakkan piring itu di atas kaunter. “Jah yang buat tadi, rasalah,”katanya mesra.

Azmi menelan air liur, kuih bakar di atas piring itu berbau harum sekali. Namun dia sempat menjeling sekilas ke arah Sherry yang berlalu pergi dan pandangannya matanya sempat melihat raut wajah Sheery yang mendung bagaikan mahu hujan lebat. Kenapa pula ya? Dia makin keliru.

*****
“Kak Senah, mana?” tanya Khadijah. Dia kini membelek-belek rantai mutiara di atas kaunter.

“Di rumah agaknya.”

“Awak tak pergi menyelam lagi?”

“Belum ada masa. Nanti bulan terang, saya pergilah. Kenapa?"

“Kalau awak jumpa mutiara hitam lagi, simpankan untuk saya,”pinta Khadijah.

Mulut Azmi sepauh ternganga. “Kenapa tak minta pada abang Jah, dia pun pandai menyelam.”

“Ala..yang tu tak cantik. Emak kata, awak jumpa yang cantik. Mana? Nak tengoklah.”

Tanpa sedar, permintaan Khadijah itu membuat Azmi menggaru kepala. “Dah tak ada,” jawabnya perlahan.

“Dah jual?”

Azmi menggeleng. “Dah beri pada….err…..” Dia tergagap-gagap.

“Pada Kak Senah? Biar Jah pergi rumah dia tengok kat sana,”jawab Jah pula.

“Bukan. Bukan pada Kak Senah tapi pada…er…yang keluar tadi.”

Mulut Khadijah ternganga. Matanya menyeluruhi wajah Azmi bagai tak pernah melihat lelaki di hadapannya. Setelah puas terpaku, akhirnya dia bersuaa, “Ooo…tak apalah,” dia menelan air liur dengan sedikit kesukaran. “Jah…Jah balik dulu.” Dia melangkah laju ke pintu.

Azmi tak dapat menahan. Makin keliru fikirannya.

*****
Pukul 6.30 petang, Azmi mengemaskan barang-barang jualannya. Pelampung yang tergantung di tepi pintu kedai diturunkan, baju dan seluar di tepi pintu masuk dibawa semula ke dalam. Setelah semuanya disusun di dalam ruang yang sempit itu, dia menutup pintu kedai dan meletakkan mangga pintu.

“Tutup dah, Mi?” tanya Abang Osman yang baru nampak muka.

Azmi mengangguk. Dia menjeling ke arah Abang Osman sekilas. Wajah itu nampak lain benar petang itu. “Kenapa nampak letih je, bang?”

“Rasa tak sihat sikitlah, Mi. Kepala ni rasa berat je,” balas Abang Osman sambil beralih pula ke sebuah pangkin kayu yang dibina di bawah pokok di hadapan kedai.

Azmi terus saja melangkah sama.“Tekanan darah abang naik, ya? Hari tu abang singgah klinik jumpa doktor tak?”

Abang Osman mengangguk tanpa suara. Wajahnya tetap murung sahaja.

“Abang kena jaga makan. Kurangkan makan ikan masin tu. Biar Kak Senah masak singgang hari-hari je,”celoteh Azmi sambil duduk di sebelah Abang Osman. Mereka berdua sama-sama merenung laut lepas. Laut yang berombak besar, bukan asing langsung pada penglihatan mereka berdua. Tapi ombak di hatinya tak siapa yang tahu. Dia selalu risaukan kedegilan Abang Osman. Sudah tahu ada penyakit tekanan darah tinggi, tetap juga suka menjamah ikan masin talang hari-hari. “Kak Senah di mana pulak ni?”

“Kat rumah tengah masak kuih,”jawab Abang Osman sambil menepuk bahu Azmi dengan mesra.

“Kuih untuk malam nanti?” Azmi terangguk-angguk. Faham benar resmi di situ. Kalau ada majlis agama, penduduk yang ada akan bertukar kuih selepas itu untuk dijamu bersama. Kalau dibandar orang panggil, ‘Pot luck’. Tapi apabila dia menoleh ke arah Abang Osman, dia terlihat senyuman yang meleret-leret. Dia mula terasa pelik. “Kenapa abang senyum?”

“Tak nak tanya, dia masak kuih dengan siapa?”

Dahi Azmi berkerut rapat. Dia sudah dapat menangkap ke mana usikan Abang Osman itu terarah. “Siapa?” Dadanya berdebar. Khadijah ke?

“Ceri…”

Ceri? Sherry? Mulut Azmi terlopong.

No comments:

Post a Comment