Thursday, December 9, 2010

Sedikit tentang Mencari Damai Abadi


Mungkin satu kebetulan, dengan lahirnya sebuah kisah baru iaitu 'Mencari Damai Abadi', saya betul-betul perlu mencari damai buat seketika waktu.

Baru saja hati nak sejuk, sekarang panas balik. Mungkin betul, saya patut tutup saja blog ini tetapi dek mengenangkan ada pembaca setia yang telah bersama saya sejak tahun 2007 lagi, saya rasa tak adil bagi mereka.

Saya mula rasa tertekan dan tak gembira lagi menulis di sini macam dulu. Semuanya kerana persepsi yang tak mahu memahami atau buat bodoh.

Semua kisah yang tersiar di sini adalah dalam bentuk/ versi enovel sahaja dan bukan dalam versi draf mahupun manuskrip. Saya sebagai seorang penulis novel takkan menyiarkan manuskrip saya yang betul di sini sebagai langkah keselamatan (penulis dan editor tentu amat faham apa isu keselamatan yang saya maksudkan).

Draf hanya saya siarkan di dalam sebuah lagi blog khas iaitu blog INKUBATOR. Di sana, pembacanya adalah rakan penulis dan pembaca yang saya anggap sebagai kumpulan sokongan karier saya. Segala kritikan mahupun komen mereka saya teliti dan ambil berat.

Apa yang saya siarkan di sini adalah sebagai perkongsian kisah sahaja, bukannya tempat untuk anda belajar apa-apa atau menilai apa-apa kerana majoriti pembaca di sini adalah pembaca yang sejati dan mereka membaca dengan hati yang terbuka.

Saya lebih senang menghadiahkan kepada pembaca saya versi enovel berbanding versi manuskrip kerana versi manuskrip mempunyai subplot yang banyak dan panjang. Dengan 'update' yang seminggu sekali, saya jamin, sebelum mainplot bersambung...habis semua pembaca lupa di mana kita berhenti tadi! jadi, saya cut off..eh short cut supaya mainplot tetap fokus sebab ini enovel! Kalau novel, ia berbeza sama sekali. Kita boleh selak cepat-cepat, jadi subplotnya kalau panjang pun tak apa. 

Saya sebenarnya juga tak mahu menerangkan ini semua kepada pembaca blog ini kerana saya rasa mereka yang sudah bertahun-tahun bersama saya, mereka yang mengenali saya di luar dan di blog ini, mereka yang menyokong dan mengkritik di blog Inkubator sudah amat memahami gaya kerja saya. Mereka tahu bila masa saya bermain dan bila masa saya bekerja.

Tapi kalau itulah isu yang mahu dibangkitkan, saya rasa saya tak mampu menunaikan permintaan anda kerana risikonya sangat tinggi. Hasil kerja saya pernah diciplak, cukuplah setakat itu.

Saya rasa majoriti pembaca setia di blog ini memahami tindakan saya. 

Berkaitan dengan kisah baru yang saya mahu kongsikan nanti.

Ingin saya terangkan sebelum kita semua 'hangin' lagi sekali, kisah ini kisah CINTA bukan thriller yang hendak dimulakan dengan 'bang'.

Pulak tu..(dah keluar lagii pulak), MDA adalah kisah cinta yang 'Old-fashioned'. kenapa saya sebut macam tu adalah kerana ia akan dibuat dalam gaya 'old-fashioned' dan menggunakan struktur naratif dan bukannya struktur -3- Act yang saya selalu gunakan. Jadi jangan tanya kenapa ceritanya slow, di mana konfliknya dll. Nanti jumpalah dalam tu kalau anda sudi mengikuti cerita ini kelak.

Dan kali ini juga buat kali pertamanya, saya akan siarkan dalam bentuk versi draf. jadi, jangan tanya lagi kenapa ceritanya slow, kenapa banyak sangat subplot,kenapa panjang sangat ceritanya dll. Just sit back, beli popcorn, beli air dan baca. (if you wish).

Kalau anda lelaki yang suka SciFi, yang suka Thriller, yang suka misteri, yang hanya keluar duit beli novel-novel hebat barat...cerita ini bukan untuk anda! jadi, kalau tak suka, tak payahlah baca.Anda akan resah gelisah kerana tak tahan, meluat, mual, benci. Saya juga yang kena kutuk.Kesianlah kat saya yang penat ni.

Cerita ini hanya mengisahkan tentang seorang lelaki biasa. Dia bukan anak datuk, anak raja, anak tan sri atau sehensem pelakon Korea. Dia adalah lelaki Melayu, tinggal di sebuah pulau lagi yatim piatu.

Di tengah kehangatan novel-novel humour dan aliran Kpop dan Jpop, saya kelihatannya menyongsang arus. jadi, kepada yang tak suka baca kisah lelaki biasa-biasa, kisah orang kampung, pasal tok imam dan nelayan, diharapkan tak membaca kisah ini kerana anda akan rasa marah.

Kenapa saya buat kerja bodoh ni? Yalah, orang lain berebut tulis kisah cinta 'anjing vs kucing' saya nak tulis tentang lelaki kampung. Orang lain berebut tulis kisah superhero yang menghalang kemusnahan dunia, saya tulis kisah nelayan dan tok imam tua. Orang lain tulis tentang hero sekacak..sapa-sapalah penyanyi Korea tu, saya tulis tentang pemuda-pemuda pulau yang tunggang terbalik dengan arak.

Sebab saya adalah saya.

Dan ini bukan manuskrip yang saya hendak jual kepada penerbit. Ini adalah sebuah kisah yang saya kongsikan dengan pembaca setia saya (kalau ada). dan seperti biasa kepada yang memahami tindakan saya pasti akan mengasah telinga yang mungkin berdesing sekali lagi.

Jadi, kepada anda, pembaca setia Blog Elara. yang pernah berkongsi suka dan duka, Up and Down dalam emosi bersama-sama saya, saya ingin mengucapkan berbanyak terima kasih kepada sokongan anda. Tanpa anda yang menjadi kekuatan saya selama ini, dah lama saya tutup blog ini.

tetapi dengan kehadiran anda ke sini setiap hari, anda telah memberi semangat untuk saya terus berkongsi kisah cinta manusia di dunia ini. Kisah cinta yang takkan pernah habis, saya juga mempunyai sebuah lagi kisah cinta yang menanti iaitu bertajuk 'Hikayat Ella-Sinderella' selepas MDA ditamatkan kelak.

Yang lucunya...saya sebenarnya bukanlah penulis novel CINTA, saya penulis novel hibrid. Tapi, untuk anda, saya cubalah buat yang terbaik sambil-sambil meredakan ketegangan akibat manuskrip hibrid saya yang 'keras dan serius'.

Untuk pengetahuan anda juga, saya sedang menyunting (edit)* bukan sunting bunga, dua buah manuskrip iaitu sebuah manuskrip hibrid Cinta-Paranormal dan sebuah manuskrip Fantasi-Pengembaraan.

Bermula pada bulan January saya akan menumpukan kerja penulisan kepada sebuah manuskrip berat iaitu manuskrip hibrid SciFi-Thriller.

Doakan jantung dan paru-paru saya terus berfungsi dan dapat menghabiskan apa yang telah saya mulakan di sini dan berilah ruang untuk saya 'bersantai' dengan kisah MDA. I need a break and I need a space dan lari daripada kebiasaan yang memenatkan.

Saya ingin menulis di sini seperti masa saya menulis ELARA versi enovel dahulu. Its' fun and relaxing tanpa mata-mata yang menilai dan sibuk mencari kesalahan. penatlah..

Sudah pukul 1.57 pagi. Kenapa saya tak tidur? Kerana Azmi sangat menganggu.

Bolehkah Azmi diterima? Bolehkah apa yang dilaluinya difahami? dan adakah pembaca yang akan jatuh cinta kepadanya di akhir cerita? (Ini lagi susah)

Cuma saya ingin mengingatkan sekali lagi..cerita ini tak sama gaya dengan SMH atau KBK. jadi..ia betul-betul 'kekampungan' dalam banyak sudut. kepada yang suka cerita berwajah 'kampung melayu' mungkin cerita ini sesuai untuk anda. Kepada yang tak suka, jijik tu...pandai-pandailah ya.

Kepada yang bertanya dan menanti kisah SBSC...saya minta sedikit waktu kerana cerita itu memerlukan kekuatan emosi untuk menyambungnya kerana ia berdasarkan kisah benar yang menyentuh hati saya. Mungkin jika panjang umur, saya sambung ya. Buat masa ni, saya tak terdaya.

Sedar tak sedar, dah panjang saya berceloteh. Kisah Azmi membuat saya gementar mungkin kerana isu yang mahu dibangkitkan nanti agak sensitif..but that's me.

Selamat malam...Assalamualaikum.

Damailah di sana.

MK



2 comments:

  1. salam,
    saya dah baca cite ni ..saya suka sbb ada kelainan takkan nak buat cite yg sama je ,mcm novel2 lain lbh suka mengarang cite ttg anak datuk,tan sri ,kira golongan atasan je......so thanks to elara sbb krg cite MDA.....
    ada bentuk novel islamik ..so good n nice.....apa yg penting mesej yg disampaikan...teruska berkarya .....sentiasa mengikuti......

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.