Tuesday, August 28, 2012

Catatan Temu bual Nasi Lemak Kopi O (TV9) dan penjelasan mengenai novel ERTI CINTA.

Di studio NLKO, sebelum rancangan bermula.

Pada hari Jumaat (24 Ogos 2012) yang, saya telah ditemu bual dalam segmen Kaki Buku di TV9 dalam rancangan  siaran langsung Nasi Lemak Kopi O yang disiarkan setiap pagi Jumaat.

Oleh kerana saya tinggal di Melaka, saya dan suami meninggalkan rumah sekitar pukul 5.00 pagi dan berhenti untuk sarapan dan bersolat di R&R Seremban. Selepas itu kami bergegas ke KL, sayangnya kami terlepas simpang yang sepatutnya membawa kami terus ke Damansara. Oleh itu terpaksalah kami meneruskan perjalanan dan berpusing semula mencari jalan ke Sri Pentas. Dan alhamdulillah, kami sampai di TV9 pada pukul 7.27 pagi. Hanya 3 minit sebelum pukul 7.30 pagi , waktu yang telah ditetapkan oleh Cik Norhakimi.

Sewaktu saya tiba, saya disambut oleh seorang crew di situ dan terus dibawa ke bilik make up untuk touch up. Lalu muka tua ni pun ditepek-tepek bedak, dipakaikan blusher (sudah berpuluh tahu tak pakai) kemudian selesai. Sementara menanti pukul 8.30 pagi tu, saya dan suami lepak sajalah di sebuah tempat menunggu di luar studio sambil melayan FB dan berbual.

Masanya pun tiba, saya dipanggil masuk ke dalam studio dan dipasangkan mikrofon di bawah tudung. Sempat jugalah mikrofon tu terhempas ke lantai sekali. Kemudian dibawa duduk di set Kaki Buku yang saban minggu saya lihat di kaca TV dan bertemu dengan Hunny Madu, pengacara pagi itu.

Sebelum bermula, ada sedikit praktis dan diberi 'amaran' oleh Hunny. Katanya, "Akak jangan terperanjat tau. Nanti Hunny serius." Saya senyum saja. kalau serius, memang saya balas serius. Kalau lawak, memang saya balas lawak, maklumlah saya ni dah tua... Mujurlah temu bual itu tidaklah terasa berat sangat walaupun semua soalan adalah secara spontan. Bagaimanapun sebagai penonton setia Kaki Buku, saya sudah terbiasa juga dengan bentuk-bentuk soalan segmen itu.

Cuma ada satu ketika, jika penonton perasan saya ada tertunduk dan terdiam seketika. Sebenarnya ada sesuatu 'berlaku' pada waktu itu bagaimanapun, saya menerima bahawa bukan semua orang penulis novel dan memahami diri seorang penulis. Saya maafkan dan anggap itu asam garam.

Selepas habis rancangan, saya berbual sebentar dengan Hunny dan Hunny bertanya adakah soalannya macam 'orang marah', saya jawab tidak. Cuma secara peribadi saya melihat pengacara agak kepenatan. Kasihan pada dia.

Setelah selesai semuanya, saya dan suami makan minum sebentar sebelum meneruskan perjalanan balik semula ke Melaka. Itulah sahaja perkara yang berlaku pada hari itu. Tidaklah 'happening' macam orang lain, dapat berjumpa artis-artis ke dan sebagainya. Semuanya berlaku sangat formal dan pantas.

Di sini saya mengucapkan berbanyak terima kasih kepada pihak Karyaseni dan TV9, Hunny Madu, Cik Norhakimi, produser, krew-krew yang terlibat kerana telah membantu sehingga novel ERTI CINTA terpilih ke segmen Kaki Buku NLKO. Semoga Allah SWT membalas segala budi baik anda semua dengan balasan yang baik.

Tidak lupa juga terima kasih kepada MKFC, rakan-rakan penulis, kaum keluarga dan sesiapa sahaja yang sudi menonton rancangan tersebut. Saya mohon maaf seandainya hujah dan penerangan saya pada pagi tersebut tidaklah seperti yang diharapkan. 

*************************
Penjelasan mengenai novel ERTI CINTA


Pada mulanya saya tidak mahu memberikan apa-apa penjelasan mengenai novel ini. Nanti dikatakan suka buat isu pula. Tetapi setelah berbulan-bulan diasak dengan pelbagai kata dan nista, saya rasa saya perlu menjelaskan mengenai beberapa perkara di sini, untuk kali pertama dan terakhir. 

1. Kenapa letak tajuk ERTI CINTA padahal cerita dalamnya cerita hantu? (Seram)

Soalan ini lebih kurang sama dengan pertanyaan yang dibuat oleh pengacara NLKO. Dan nampaknya tajuk novel ini memang menjadi isu besar kepada banyak pihak. Sehinggakan ada kalanya saya sendiri bingung, kenapa tajuk ini dipertikaikan sehingga kelihatan seperti sangat pelik, hina malah seperti tak layak dipakai.

Yang lucunya, baru sahaja saya habis bercakap di NLKO, saya dihadapkan lagi pertanyaan yang sama oleh seseorang yang berada di studio. Katanya, "Dengarnya cerita seram tapi kenapa tajuknya macam ni?"

Saya termenung. Saya menyedari bahawa, orang tidak mendengar penerangan saya tetapi lebih kepada mahu mendengar apa yang dia mahu dengar. Jika mahu membuat keputusan sendiri, lebih baik jangan tanya. Kalau saya jawab pun, tetap tidak didengari sesiapa.

Jadi, di ruang yang sempit ini ingin saya menjelaskan sekali lagi kepada sesiapa yang mahu meminjamkan telinga dan hati buat beberapa saat bahawa CORE GENRE novel ini adalah genre CINTA. Oleh itu Erti Cinta tidak layak dimasukkan ke dalam rak novel Seram seperti novel Seram yang berada di pasaran.

Apa itu core genre? Kenapa saya mengatakan EC tidak layak dipasarkan sebagai novel Seram?

Dalam NLKO yang lepas, jika anda perasan saya menggunakan perkataan 'novel 3 lapis'. saya gunakan perkataan yang saya rasa boleh difahami konsepnya berbanding novel HIBRID (anak murid saya biasa dengar saya sebut tapi mungkin penonton lagi tak faham).

Sebenarnya sesebuah novel boleh dibagaikan kepada novel yang PURE ataupun novel HIBRID. Novel pure ini adalah novel yang 1 lapis sahaja. Kalau novel Cinta, kisahnya hanya mengisahkan kisah Cinta semata-mata. Begitu juga kalau novel Seram, Misteri, Thriller dll. Novel Hibrid (berlapis) merupakan novel yang mempunyai beberapa genre dalamnya dan mempunyai 1 genre utama yang disebut CORE GENRE. Core genre inilah yang akan menentukan sesebuah novel itu tergolong dalam golongan mana.

Contohnya:
Novel Thriller yang diselitkan unsur cinta. Adakah novel ini sudah boleh dikatakan novel Cinta dan bersaing dengan novel-novel Cinta di pasaran? Jawapannya, tidak selagi Core Genrenya adalah genre Thriller. 

Begitulah dengan novel Erti Cinta. Novel Erti Cinta tak sebaris dengan novel-novel seram seperti yang ditulis oleh penulis-penulis besar novel seram seperti Tamar Jalis, Rosli Mohd. Sah, Saifuzaman, Zyra Safiya, Ebriza, Noorsiah dll. Seandainya diletakkan bersebelahan, sah-sah novel EC kena gelak. 

Macam itulah kira-kiranya kerana EC tidak menepati ciri-ciri atau elemen seram yang mencukupi untuk dikatakan sebuah novel Seram 'pure'. 

Okey, apa pula novel Seram yang 'pure'. 
Apabila kita membeli novel Cinta, perkara pertama yang kita nak tahu ialah 'apa masalah cinta yang dihadapi pasangan/watak' dalam novel itu. Apa masalahnya dan apa halangannya dll. Tetapi jika kita memegang novel Seram (pure), perkara pertama yang kita fikri adalah 'apa jenis hantu yang menimbulkan masalah dalam cerita ini, apa hantu tu buat, apa watak pula buat untuk melawannya' dll.

Jadi yang jelas dalam novel seram ialah 'hantu ataupun entiti' itu adalah watak ANTAGONIST (watak lawan) kepada watak utama.

Dalam EC, 'hantu' bukanlah watak antagonist. Hantu-hantu ataupun entiti yang diselitkan dalam novel tersebut bukanlah bersifat antagonist kepada watak tetapi ia hanya membentuk satu setting yang sangat mustahak untuk dimasukkan ke dalam cerita tersebut. Seandainya cerita-cerita hantu ini dibuang. Apa agaknya yang tinggal? Adakah watak Danny itu hidup seperti yang anda dapati sekarang? Adakah anda dapat merasai perubahan emosi, dan memahami watak Danny?

Kesimpulannya, ini cerita saya. Saya telah melakukan apa yang saya fikirkan terbaik untuk menghidupkan kisah cinta Anis dan Danny. Itu sahaja.

Bagaimanapun mungkin........ belum ada (mungkin ada tapi tak dibaca) sebuah kisah cinta yang diselitkan elemen Seram maka Erti Cinta telah menimbulkan kejutan dan isu yang membuat saya sendiri terkejut!

Jika novel Cinta diselitkan elemen Islamik dan Humor itu biasa. Jika Cinta diselitkan elemen Seram, mungkin ramai yang tak pernah baca atau jumpa. Begitu juga dengan novel Thriller dan Seram yang diselitkan elemen Cinta, itu juga biasa. Maka mungkin disebabkan itu EC menimbulkan isu kepada yang terkejut.

Jadi saya harap pembaca dapat membezakan EC daripada novel Seram yang pure. Kerana secara peribadi saya malu untuk mengakui EC adalah novel Seram (pure) kerana EC tidak layak dimasukkan ke dalam kategori tersebut. 

Kesimpulannya:
Core Genre: Cinta
Sub genre : Seram
Sub genre : Isu masyarakat (kisah Wati dan kisah Seha)

Sebagai penutup, terimalah EC seadanya saja. Saya faham, kalau orang sudah tak suka apa kita kata pun tak memberi makna. Bagaimanapun, kepada yang suka saya mengucapkan berbanyak terima kasih.

2. Kenapa guna nama 'Camellia' untuk novel ini dan bukan Maria Kajiwa.

Ini pun satu perkara yang telah menimbulkan isu sehingga pernah hangat di Facebook. Sekali fikir, memang saya tergelak. Pasal nama pun jadi isu. Untuk yang nak tahu sebabnya biarlah saya jelaskan di sini kenapa saya guna nama lain.

Mungkin ada yang tahu dan ada yang tidak tahu bahawa nama pena seseorang penulis adalah melambangkan genre, gaya dan syarikat penerbitan. Pertukaran nama pena bukan dimulakan oleh SAYA dalam dunia ini dan saya bukanlah orang yang PERTAMA menggunakan lebih daripada 1 nama pena. Bukalah mata luas-luas, di luar sana ada penulis yang menggunakan sehingga 4-5 nama pena. Kenapa tak jadi ISU pun? Kenapa saya yang dihentam? Sehingga kini saya tak tahu apa sebabnya.

Kenapa saya tukar nama?
Sebab utamanya ialah kerana saya ingin menyediakan 1 nama yang khas untuk syarikat Karyaseni. Selepas EC terbit, ada pembaca yang bertanya 'mana buku Camellia yang lain'. Maknanya mereka kenal saya sebagai Camellia dan itu merujuk kepada 1 penerbit sahaja, Di Fb saya juga buka akaun untuk Camellia kerana ada pembaca mencari Camellia dan bukan MK. Jadi, 'Camellia' hanya untuk KS. Dan sekiranya selepas ini saya tidak menerbitkan lagi novel di bawah KS, nama Camellia akan berkubur.

Jangan terkejut jika saya akan keluar dengan nama lain selepas ini. Dan itu  akan merujuk kepada 1 syarikat lain pula. Bagaimanapun, apa pun nama yang saya pakai, saya tetap akan muncul di mana-mana sebagai MK. Jadi tidak ada soal 'mahu menyorok' atau 'mahu menipu' seperti tuduhan yang pernah dilemparkan kepada saya. 

Sebab kedua, jika anda benar-benar pembaca yang mengenali gaya penulisan saya, anda akan perasan bahawa ERTI CINTA tidak ditulis seperti kebiasaan. Gayanya saya ubah. Banyak perkataan singkatan, bahasa pasar dll yang tidak biasa saya gunakan dalam karya saya yang lain. Itulah Camellia.

Bagaimanapun, jika anda pembaca tetap setiap karya saya, anda akan tahu apa pun nama yang saya gunakan, di mana syarikat saya terbitkan.... saya tetap saya. Anda akan tetap 'mendengar' suara saya bercerita.

3. Erti Cinta tak layak diterbitkan oleh KS

Siapa yang tak sedih apabila dikata begitu? Saya faham, EC tak sebagus, tak selaris, tak jadi juara carta bestseller seperti novel-novel KS yang lain. Masuk NLKO pun dikata dek orang macam-macam. EC dilihat sebagai tak layak masuk NLKO dll lagi. Ya, saya faham. Tapi saya juga faham, itu semua rezeki pemberian Allah SWT kepada Erti Cinta. Sudah rezekinya begitu. Kalau anda  mahu mempertikaikannya, anda buatlah. Saya tak mahu masuk campur.

Apabila ditanya, 'kenapa Ec pula yang dapat, kenapa bukan buku tu..buku ini', jawapannya yang saya boleh berikan ialah 'Tak tahu' . Sebab saya betul-betul tak tahu apa-apa. Orang panggil, saya pergilah sahaja kerana itu adalah termasuk dalam tugas seorang penulis.
Kenapa EC diterima dan diterbitkan, itu kena tanya KS sendiri. Saya cuma penulis. Saya hantar manuskrip penuh, selepas setahun baru dapat giliran untuk diterbitkan. Tak ada jalan pintas, bukan sebab saya kenal bos atau apa. Saya pernah pergi pejabat KS pun baru sekali, itu pun sebab dipanggil untuk sign novel EC. Itu sahaja. 

Layak atau tak layak, itu semua keputusan editorial KS. Diterima, saya bersyukur. Kalau tak diterima pun, mungkin sudah diterbitkan di mana-mana pula. Kerana saya percaya pada rezeki Tuhan. Kalau ada rezeki, adalah tempatnya. Siapa kita yang hendak mempertikaikannya?

Jadi, selagi saya tidak dapat arahan daripada pihak KS sendiri supaya tidak menghantar manuskrip kepada pihak mereka, saya akan tetap hantar sekiranya ada manuskrip yang saya rasa sesuai.

4. Adakah Percaya Padaku (PPK) akan diterbitkan oleh KS?

Jawapannya saya tak tahu kerana manuskrip PPK masih di tangan saya. Saya belum menghantarnya untuk penilaian editorial. Jika lulus nanti, diterbitkanlah. Jika KS menolak manuskrip PPK, saya akur.

Jika sesiapa mendengar dengan teliti rancangan NLKO, saya tak sebut PPK akan diterbitkan oleh KS kerana saya tahu belum ada kepastian sama ada PPK akan diluluskan atau tidak. Bagaimanapun, saya akan usahakan supaya PPK tetap diterbitkan juga untuk peminatnya sekiranya KS menolak manuskrip tersebut.

Saya sekarang fikir senang sahaja. saya sudah tak nak fikir susah atau terlalu serius. Diterima, saya bersyukur. Ditolak, saya juga bersyukur.

Bagi saya menulis novel perlu ada rasa 'seronok'. Jika ada rasa tertekan, rasa risau dengan pelbagai isu remeh-temeh, kerja selalu tak menepati jadual dan piawaian.

Dunia penulisan kita juga comel sahaja, tak payahlah dengki-mendengki, pijak-memijak, bodek-membodek semata-mata untuk menjadi penulis novel. Kalau kita penulis novel yang sejati, menulis percuma pun kita sanggup. Apa yang penting, kita dapat terus menulis dengan tenang, seronok dan berkongsi kisah yang baik kepada masyarakat.

Sekian. Terima kasih kerana sudi membaca entri yang panjang lebar ini.  

4 comments:

  1. Lepas ni jangan ada lagi yang tanya soalan jenis 'kenapa tak ade hantu-merangkak-keluar-dari-tv?' dalam novel Erti Cinta.

    ReplyDelete
  2. Seronok membaca perkongsian pengalaman melalui catatan Kak Maria. Dalam 1001 'kenapa' yang terdapat dalam catatan itu, samada yang timbul daripada pembaca, penemuramah, pengkritik dan penulis mahupun dari dalam fikiran Kak Maria sendiri... jawapannya satu sahaja: Kak Maria penulis prolifik yang lain daripada yang lain. Selamat Maju Jaya , Selamat Hari Raya dan Maaf zahir batin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, Adlinz. Selamat Hari Raya Aidil Fitri juga buat Adlinz di sana.

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.